Etap zgłoszeń do Nagrody Eibisch 2019 zakończony

Szanowni Państwo, 

zakończony został etap zgłoszeń do Nagrody Eibischa w 2019 roku. 

Zgłoszenia będą aktualnie podlegać weryfikacji formalnej odnośnie wymogów konkursowych. 

Następnie zostaną poddane pracom Jury. 

Wskazanie Finalistów planowo nastąpi do 21 listopada 2019 ( do końca dnia).

Dziękujemy wszystkim zgłoszonym Artystom!

Zespół Fundacji im. Franciszki Eibisch 

 

Wystawa konkursowa

Wystawa konkursowa Fundacji im Franciszki Eibisch w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie przy ul. Świętokrzyskiej 32 trwa do poniedziałku 10 grudnia 2018.

Po tym terminie zapraszamy uczestniczących prac do odbioru prac zgodnie z Regulaminem Konkursu. Istnieje możliwość wcześniejszego odbioru prac, po uprzednim ustaleniu. 

List do młodych malarzy. Katarzyna Napiórkowska

Szanowni Państwo,

dziękujemy za tak liczne zgłoszenie się do Konkursu o Nagrodę Eibischa.

Z wielką radością, ale i z wielkim zaangażowaniem podchodzimy każdego roku do jego organizacji.

Konkurs o Nagrodę Eibischa organizowany przez Fundację im. Franciszki Eibisch jest jednym z nielicznych konkursów dla młodych malarzy. Odczuwam ogromną radość, że w konkursie uczestniczą artyści z wszystkich uczelni artystycznych w Polsce. Tak liczne uczestnictwo jest także dużym wyzwaniem. Dziś można śmiało powiedzieć, że konkurs o Nagrodę Eibischa stanowi ważny przegląd młodego malarstwa w Polsce, pokazując artystów u progu drogi twórczej.  

Konkurs skupia się na malarstwie, zgodnie ze słowami, które stały się maksymą profesora Eugeniusza Eibischa- „mnie interesuje tylko malarstwo”.

Konkurs o Nagrodę Eibischa jest inicjatywą całkowicie niezależną. Nie jest dofinansowywany z jakichkolwiek środków. Praca wszystkich osób na rzecz Fundacji i konkursu o Nagrodę Eibischa realizowana jest pro bono. Sponsorem konkursu jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, będąca gospodarzem naszego dzisiejszego spotkania.    

Tegoroczna edycja przypada w stulecie Niepodległości Polski. Kilka dni temu miałam okazję organizować w Brukseli wystawę związaną z tym wydarzeniem. Sztuka ma szansę jednoczyć nas ze światem i zbliżać do świata.

Współcześnie nie ma konieczności o mówieniu o sztuce narodowej- granice dla sztuki w wielu aspektach zostały zupełnie zniesione, zarówno dosłownie, jak i metaforycznie. Sukces na miarę lokalną lub międzynarodową jest dziś funkcją talentu i determinacji.

To przed Państwem też stoi zadanie reprezentowania w Polsce i na świecie artystycznego środowiska, z którego się wywodzicie.

W tym znaczeniu, dzięki Państwa twórczości, stajecie się najlepszymi ambasadorami sztuki polskiej.  

Eugeniusz Eibisch jako młody człowiek, stypendysta Rządu Francuskiego znalazł się w ówczesnej kulturalnej stolicy świata – w Paryżu. Stał się ważnym członkiem nieformalnej grupy Ecole de Paris, w której na równych prawach uczestniczyli artyści z całego świata: z Hiszpanii- jak Picasso, z Włoch jak Modigliani czy z dzisiejszej Białorusi- jak Soutine.  

Ich kapitałem i jedyną siłą był talent i determinacja.

Jak mawiał Ignacy Jan Paderewski, talent to jest tylko kilka procent, a reszta to ciężka praca.

Młodzi malarze, którzy stworzyli artystyczną bohemę Paryża w latach 20. XX-wieku żyli skromnie i bardzo pracowicie. 

Eugeniusz Eibisch zdobył tak wielkie uznanie, że jego postać zainspirowała Martina Rogera du Gard, laureata Literackiej Nagrody Nobla do powołania postaci młodego malarza. Wiersze dedykował mu ceniony poeta, Francis Ponge. Obrazy wystawiał obok prac Modiglianiego i Soutine`a w paryskich Galeriach Zborowskiego i Bernsteina.

Eugeniusz Eibisch sam otrzymał bardzo prestiżowe wyróżnienie- był laureatem Nagrody Guggenheima.  Przyznawana ona była w Nowym Jorku dla upamiętnienia Solomona Guggenheima, twórcy jednego z najważniejszych na świecie muzeów. To było wielkie wyróżnienie, obok Eibischa nagrodzeni byli m.in. Alberto Giacometti, Mark Rothko, Joan Miró.

Wszystko jest przed Państwem.

Jednym z absolwentów studiów malarskich w pracowni Eibischa na ASP w Warszawie był zmarły niedawno Edward Dwurnik. To pierwszy z Polaków, który pokazywał swoje prace na Documenta w Kassel; dziś prace Dwurnika znajdują się w zbiorach wszystkich muzeów w Polsce i znaczących instytucji na świecie. Był to malarz, który powinien także inspirować młodych twórców swoim zapałem do pracy. Nie czekał bowiem na wenę, lecz każdego dnia, z wielką pokorą i determinacją poświęcał się pracy.  

Sztuka- i świat bez granic – czeka na Państwa talent.

A przede wszystkim na Państwa pracę.

Gratuluję serdecznie dzisiejszego Państwa sukcesu.

Katarzyna Napiórkowska

Prezes Fundacji im. Franciszki Eibisch

Reprodukcja: Eugeniusz Eibisch, Buldeneże ( Les boules de neige), Paryż, 1923, Muzeum Narodowe w Warszawie 

Dostarczanie prac do Biura Konkursu

Finalistów konkursu o Nagrodę Eibischa 2018 prosimy zgodnie z Regulaminem o dostarczanie prac na adres Biura Konkursu.

Zakwalifikowane do finału prace należy dostarczyć w oryginale do dnia 27 listopada 2018 na adres Biura Konkursu:

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, ul. Świętokrzyska 32 , 00-116 Warszawa (w godzinach 12-17 od poniedziałku do piątku), telefon dla kuriera 601 296 357 

Prace powinny w całości nie przekraczać wskazanego formatu (w szczególności nie powinny być większe niż 180 x 180 cm) oraz powinny być zmontowane i przygotowane do ekspozycji na ścianie lub na sztalugach (z zamontowanym uchwytem- linką poprzeczną do ekspozycji na hakach).

Prace, które nie spełniają warunków określonych w Regulaminie, nie zostaną uwzględnione.

Zgłaszający zabezpieczą opakowanie do odbioru prac (np. dzięki możliwości wykorzystania opakowania, w którym zgłoszona praca jest przysłana).  Po zakończeniu konkursu konieczne jest zorganizowanie transportu prac we własnym zakresie. 

Z doświadczenia poprzednich edycji konkursu warto polecić dobrą praktykę kontaktu z innymi osobami z danego ośrodka akademickiego, w celu wspólnego zorganizowania transportu. 

PRACE FINALISTÓW: 

Daria Bidzińska, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „God. (Borys)”,   olej na płótnie, 140 x 100 cm, 2018

Michał Cygan, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Widzenie”, technika własna, 80 x 120 cm, 2018

Julia Deptuła, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu – „On spada ciemnym tunelem w środku, na zewnątrz uwikłany w ciało”, olej, kredki na płótnie, 155 x 150 cm, 2018

Ewa Doroszenko, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – „Pleasures”, olej, akryl i marker na płótnie, 100 x 100 cm, 2018

Piotr Desperak, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Mutter, ich bin dumm”, olej i akryl na płótnie, 160 x 160 cm, 2018

Bartłomiej Flis, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – „Zona 1”, akryl na płótnie, 50 x 65 cm, 2018

Miłosz Flis, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „Patrz Mamo, wieloryb!”, olej i akryl na płótnie, 110 x 158 cm, 2018

Łukasz Gil, Wydział Sztuki w Rzeszowie – „U źródła II”, olej na płótnie, 100 x 150 cm, 2016

Daria Hancharova, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Variability 2”, akryl na płótnie, 150 x 120 cm, 2017

Edyta Hul, Akademia Sztuk Pięknych w  Gdańsku – „Węże”, olej na płótnie, 120 x 150 cm, 2016

Dorota Jabłońska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Drzewo 7”, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2018

Antonina Janus-Szybist, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Myśliciel”, tempera, olej, mazak na płótnie, 90 x 110 cm, 2018

Dagmara  Jemioła-Hryniewicka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Dialog II”, olej na płótnie, 120 x 180 cm, 2018

Aleksandra Kalisz, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „When the Sun comes down”, olej na płótnie, 80 x 110 cm, 2018

Magdalena Kanawka, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „/// ///”, akryl, papier i tusz na płótnie, 150 x 150 cm, 2018

Paulina    Klimas, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Queen of the Night”, akryl na płótnie, 120 x 120 cm, 2018

Aleksandra Kołwzan-Garczyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Bezprzytomność”, olej na płónie, 110 x 160 cm, 2018

Klaudia    Krzysztonek, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Półprzeźroczysta”, olej na płótnie, 100 x 150 cm, 2016

Katarzyna Kukuła, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Ogród”, olej na płótnie, 70 x 120 cm, 2018

Krzysztof Majewski, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Glastonbury”, olej na płótnie, 96 x 167 cm, 2017

Aneta Marszałek, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Bez tytułu”, olej na płótnie, 150 x 180 cm, 2018

Waleria Matelska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Pragma. Miłość pragmatyczna II”, akryl, gwasz, tempera, żywica akrylowa na płótnie, 114 x 127 cm, 2018

Weronika Michalska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Dlaczego muszę być przynętą?”, olej na płótnie, 160 x 150 cm, 2018

Piotr Mlącki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Golgota”, olej na płótnie, 120 x 180 cm, 2018

Paweł Napierała, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu – „Portret trumienny V”, akryl, złoto, tektura na desce, 52 x 52 cm, 2017

Julia Pilecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Skasowałam cały las”, olej na płótnie, 110 x 140 cm, 2016

Paweł Słota, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Przestrzenie ujawnione LII”, olej na płótnie, 80 x 120 cm, 2018

Sławomir Stolarski, Kolegium Edukacji Artystycznej w Warszawie – „PKS”, akryl na płótnie, 100 x 120 cm, 2018

Maria Szachnowska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Bez tytułu”, olej na płótnie, 80 x 100 cm, 2018

Anna Tajak, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „RUCH I”, papier naciągnięty na krosno, akryl akwarela, drapany papier, 52 x 72 cm, 2018

Beata Tarnowska, Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego – „Unreal/02”, akryl, olej, pastele suche, 120 x 170 cm, 2018

Iwona Teodorczuk-Możdżyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „[raz, dwa, trzy – początek gry] – zestaw wzorów kobiecych sutann do samodzielnego składania, indygo”, olej na płótnie, 8 x 60 x 60 x 60 cm, 2018

Tomasz  Wiktor, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „Idiola II”, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2018

Paulina  Zielska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Różowe słońce”, olej na płótnie, 80 x 80 cm, 2018

Finał konkursu o Nagrodę Eibischa 2018

Uprzejmie informujemy że do Finału Konkursu o Nagrodę Eibischa 2018 zostali zakwalifikowani następujący artyści: 

  • Daria Bidzińska, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „God. (Borys)”, olej na płótnie, 140 x 100 cm, 2018
  • Michał Cygan, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Widzenie”, technika własna, 80 x 120 cm, 2018
  • Julia Deptuła, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu – „On spada ciemnym tunelem w środku, na zewnątrz uwikłany w ciało”, olej, kredki na płótnie, 155 x 150 cm, 2018
  • Ewa Doroszenko, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – „Pleasures”, olej, akryl i marker na płótnie, 100 x 100 cm, 2018
  • Piotr Desperak, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Mutter, ich bin dumm”, olej i akryl na płótnie, 160 x 160 cm, 2018
  • Bartłomiej Flis, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – „Zona 1”, akryl na płótnie, 50 x 65 cm, 2018
  • Miłosz Flis, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „Patrz Mamo, wieloryb!”, olej i akryl na płótnie, 110 x 158 cm, 2018
  • Łukasz Gil, Wydział Sztuki w Rzeszowie – „U źródła II”, olej na płótnie, 100 x 150 cm, 2016
  • Daria Hancharova, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Variability 2”, akryl na płótnie, 150 x 120 cm, 2017
  • Edyta Hul, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Węże”, olej na płótnie, 120 x 150 cm, 2016
  • Dorota Jabłońska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Drzewo 7”, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2018
  • Antonina Janus-Szybist, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Myśliciel”, tempera, olej, mazak na płótnie, 90 x 110 cm, 2018
  • Dagmara Jemioła-Hryniewicka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Dialog II”, olej na płótnie, 120 x 180 cm, 2018
  • Aleksandra Kalisz, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „When the Sun comes down”, olej na płótnie, 80 x 110 cm, 2018
  • Magdalena Kanawka, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „/// ///”, akryl, papier i tusz na płótnie, 150 x 150 cm, 2018
  • Paulina Klimas, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Queen of the Night”, akryl na płótnie, 120 x 120 cm, 2018
  • Aleksandra Kołwzan-Garczyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Bezprzytomność”, olej na płónie, 110 x 160 cm, 2018
  • Klaudia Krzysztonek, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Półprzeźroczysta”, olej na płótnie, 100 x 150 cm, 2016
  • Katarzyna Kukuła, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Ogród”, olej na płótnie, 70 x 120 cm, 2018
  • Krzysztof Majewski, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Glastonbury”, olej na płótnie, 96 x 167 cm, 2017
  • Aneta Marszałek, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Bez tytułu”, olej na płótnie, 150 x 180 cm, 2018
  • Waleria Matelska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Pragma. Miłość pragmatyczna II”, akryl, gwasz, tempera, żywica akrylowa na płótnie, 114 x 127 cm, 2018
  • Weronika Michalska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Dlaczego muszę być przynętą?”, olej na płótnie, 160 x 150 cm, 2018
  • Piotr Mlącki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Golgota”, olej na płótnie, 120 x 180 cm, 2018
  • Paweł Napierała, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu – „Portret trumienny V”, akryl, złoto, tektura na desce, 52 x 52 cm, 2017
  • Julia Pilecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – „Skasowałam cały las”, olej na płótnie, 110 x 140 cm, 2016
  • Paweł Słota, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „Przestrzenie ujawnione LII”, olej na płótnie, 80 x 120 cm, 2018
  • Sławomir Stolarski, Kolegium Edukacji Artystycznej w Warszawie – „PKS”, akryl na płótnie, 100 x 120 cm, 2018
  • Maria Szachnowska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku – „Bez tytułu”, olej na płótnie, 80 x 100 cm, 2018
  • Anna Tajak, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – „RUCH I”, papier naciągnięty na krosno, akryl akwarela, drapany papier, 52 x 72 cm, 2018
  • Beata Tarnowska, Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego – „Unreal/02”, akryl, olej, pastele suche, 120 x 170 cm, 2018
  • Iwona Teodorczuk-Możdżyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „[raz, dwa, trzy – początek gry] – zestaw wzorów kobiecych sutann do samodzielnego składania, indygo”, olej na płótnie, 8 x 60 x 60 x 60 cm, 2018
  • Tomasz Wiktor, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – „Idiola II”, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2018
  • Paulina Zielska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – „Różowe słońce”, olej na płótnie, 80 x 80 cm, 2018

Wszystkim Uczestnikom tegorocznej edycji Konkursu serdecznie dziękujemy. 

Finalistów prosimy o przesłanie prac zgodnie z Regulaminem na adres Biura Konkursu.

W pracach Jury konkursu o Nagrodę Eibischa przyznawaną przez Fundacji im. Franciszki Eibisch w 2018 uczestniczyli: prof. dr hab. Jacek Rykała, prof. dr hab. Wojciech Zubala, dr hab. Zdzisław Wiatr Katarzyna Napiórkowska – Prezes Fundacji im. Franciszki Eibisch  

 

 

 

École de Paris

École de Paris (fr. „szkoła paryska”) oznacza grupę malarzy działających w Paryżu w pierwszej połowie XX wieku. Artyści byli głównie pochodzenia żydowskiego, przybyli do Paryża z różnych krajów, między innymi z Europy Wschodniej. Uprawiali głównie malarstwo figuratywne. Nazwę Ecole de Paris stworzył historyk sztuki, André Warnod w 1925 roku w artykule „L’Etat et l’art vivant”. René Huyghe i Jean Rudel wprowadzili natomiast podział na „première École de Paris” (malarze, rzeźbiarze i graficy, którzy przybyli do Paryża w latach 1905-1914) i „deuxième École de Paris” ( artyści  artystów przybyli do Paryża w latach 1918-1939).

Do grona Ecole de Paris zaliczani są między innymi Marc Chagall, Tsuguharu Foujita, Mojżesz Kisling, Tadeusz Makowski, Louis Marcoussis, Amadeo Modigliani, Mela Muter, Jules Pascin, Chaim Soutine, Eugeniusz Eibisch, Ossip Zadkine, Eugeniusz Zak.

Określenie  École de Paris nie odnosiło się do konkretnego stylu – w gronie byli reprezentanci różnych stylów, m.in.  kubiści, ekspresjoniści.

Artystów łączyło miejsce zamieszkania w legendarnej La Ruche czyli „ulu”- budynku zaprojektowanym przez Gustave`a Eiffela w paryskiej dzielnicy Montparnasse. Artyści spotkali się także m.in. w kawiarni La Rotonde przy Bulwarze Montparnasse.

Za początek Ecole de Paris uznawane jest przybycie do Paryża Julesa Pascin w 1905 roku. W 1906 roku do miasta przyjechał także Amadeo Modigliani.

Eugeniusz Eibisch wyjechał do Paryża z Krakowa w 1920 roku.  Przyjaźnił się między innymi z Chaimem Soutinem. Prace artystów z kręgu Ecole de Paris pokazywała między innymi  galeria Leopolda Zborowskiego.